شناسه خبر : 103992
شنبه 05 فروردين 1402 , 10:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نقدی کوتاه بر یک فیلم دفاع مقدسی

"سینما متروپل" قصه سینما در دل حصر

فاش نیوز - جنگ ما بر اساس دفاع از سرزمینمان شکل گرفت. فیلم جنگی، یک پدیده ناگوار را نشان می دهد که خسارت و ویرانی به بار آورده است؛ اما در سینمای دفاع مقدس، ارزش های ملی و دینی و فرهنگی در موضوعات، حفظ شده و رشد نیز می کنند و نیروهای ما با مد نظر داشتن این ارزش ها وارد میدان شدند.

دفاع مقدس اواخر دهه ۵۰ و سال های دهه ۶۰ تمامی ایران را فرا گرفت و اثرات آن همچنان وجود دارد و تا سال ها بعد، همراه ایرانیان خواهد بود. آن روز ها آن قدر متعالی و ارزشمند هست که نیاز دارد بیشتر به آن پرداخته شود. آثار ساخته شده در این حوره تنها بخش کوچکی از آن عظمت را به تصویر کشیده که هر لحظه از آن دوران، یک درس بزرگ است.

عرصه سینمایی دفاع مقدس یکی از ژانر های با سابقه و تاثیرگذار و همیشه ثابت جشنواره فیلم فجر بوده که با نوسان بسیاری در این ۴۰ دوره روبرو می باشد و افزایش تولید و تداوم حمایت های بودجه ای و لجستیکی و ابزار های روزآمد سینما و همچنین موضوع مناسب و فیلمنامه قوی و پرداختِ جذاب را می طلبد. در سال هایی که آثار کمدی و اجتماعی تبدیل به تولید غالب فیلم های سینمای ایران شده اند و سینمای دفاع مقدس مهجور مانده است.

ماجرای راه اندازی سینما متروکه متروپل آبادان در دل جنگ و محاصره شهر؛ فیلمی که همان ابتدا از همه ی بخش های آن بوی سیمرغ به مشام می رسید و چنین هم شد.

یکی از فیلم سازان دفاع مقدس که با تجربه زیسته اش در زمان جنگ، به حفظ سنگر سینمای جنگ می پردازد "محمدعلی باشه آهنگر" است که گاه نگاه تازه و متفاوت و ناگفته یا کمتر گفته ای همچون "سینما متروپل" در سینمای دفاع مقدس عرضه می کند و آن را در دل جنگ به تصویر می کشد.

تم و دستمایه آثار باشه آهنگر، جست و جو برای یافتن گمشده و نیمه های گمشده است که فارغ از خواست اولیه و نتیجه قطعی، منجر به رسیدنِ حقیقت و آرامش می شود.

اینجا در "سینما متروپل"، قصه سینما را در دل حصر روایت می کند و به ماجرای راه‌اندازی سینما متروپل آبادان در دل جنگ و محاصره این شهر می پردازد که نشانه های اعتقادی، میهن‌پرستانه و آرمان‌خواهی دارد؛ ضمن این که وجوه وجودی انسان را هم از یاد نمی برد.

|| تورج اردشیری نیا

منبع: فاش نیوز
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi